طرح یک معماری

طراحی معماری ؛ با هدف تمرين و آموختن روش دست يابي به ايده كلي طرح ... Architectural Design 1

تحلیل نمونه های خارجی - گروه دانشکده هنر

Yapi kredi academy asare teget architectures office 

 

استفاده از رنگ کرمی ،قرمز، جهت تنوع و پویایی

استفاده از بتن ،شیشه و سنگ ،جهت  کیفیت بنا

سبک معماری بیرون مدرن

 

تحلیل yapi kredi academy by taget architects office-2

 

این بنا در ظاهر از چند مکعب ساده تشکیل شده که هیچ بازشوئی ندارد ولی هنگام تاریکی و روشن شدن نور داخل متوجه بازشوهایی که بسیار ماهرانه در بنا تعبیه شده میشویم و رنگ این بنا باعث جذابیت بیشتر در میان طبیعت میشود و دو مکعب کناری که یک مکعب میانی را احاطه کرده اند و از طریق تغییررنگ مکعب میانی باعث ایجاد تعادل و تقارن در شکل شده که انتقال ارامش را دوچندان میکند و دو مکعب که بصورت کنسول قرار گرفته اند باعث ایجاد سایه به قسمت کافی شاپ میشوند.

بر خلاف ظاهر ساده بنا قسمت های داخلی بسیار مدرن تعبیه شده است.

در طبقه ی تحتانی با کد منفی قسمت های عمومی شامل کافیشاپ و رستوران و سالن اجتماعات ومکان عمومی جهت مطالعه و سرویس های بهداشتی و راه پله تعبیه شده است .

در طبقه همکف گالری ها و موزه و بخشی از کلاسهای اموزشی و سالن های کنفرانس و........

 و در طبقه فوقانی بخشی از کلاس های اموزشی و قسمت های خصوصی و قسمت اداری قرار گرفته شده است.

یک قسمت که بصورت متوالی در همه طبقات تکرار شده باعث ارتباط بین طبقات میشود.

همان طور که در تصویر مشاهده میکنید ورودی بنا چندان دعوت کننده نیست و خوب تعریف نشده است.

ایجاد تعادل و تقارن از طریق رنگ و قسمت های مختلف بنا باعث یجاد ارامش میشود و دعوت کننده میباشد.

سبک معماری درون  سنتی

نورپردازی و حصار بندی ساختمان توسط دو مکعب به اجرا در آمده است.

تقارن و تعادل در این مرکز مشهود می باشد.

 


 

مرکز فرهنگی تی جی بائو ؛ معمار: رنزو پیانو

جزایر کالدونیای جدید در آبهای غربی اقیانوس آرام و در کرانه های خاوری استرالیا که مرکز آن نومه آ می باشد.

کالدونیای واقعی در اسکاتلند بوده و دلیل این نام گذاری شباهت اقلیم ها می باشد.

اقلیم : آتشفشانی،گرم و مرطوب و پر باران .خاک منطقه مناسب کشاورزی بوده و دارای پوشش گیاهی انبوه می باشد.

ویژگی اول: مأنوس بودن با طبیعت به نحوی که:

1)استفاده از نور خورشید برای بیان لطافت ساختار چوبی

2)استفاده از صنوبر بلند و ستون مانند که معیاری برای ارتفاع پوسته های وسیع ساختمانی محسوب می شوند.

3)استفاده از باد که از میان عناصر می وزد و انعطاف پذیری و استحکام چوب را یاد آوری می کند.

ویژگی دوم: در استفاده از معماری سنتتی و بومی و همچنین نوع مصالح به کار رفته و روش ساخت سازه نیز از فرهنگ  کاناک الهام گرفته شده است.

یکی از دهکده های مجموعه تجیبائو مخصوص نمایش های محلی و رقص اختصاص دارد.دهکده دوم ،مربوط به فضای نمایشگاهی و دهکده سوم دفاتر اداری را شامل می شود.در میان تفرجگاه یک واحد متوسط قرار دارد که شامل بخش سمعی بصری می باشد که به تماشاگران فرهنگ کاناک را معرفی می کند.

این مرکز شامل آمفی تئاتر ،کتابخانه،لابراتور های آموزشی و رسانه ،موزه،سالن رقص و سالن اجتماعات ،سمعی بصری،کافه تریا و نمایشگاه می باشد.

این مجموعه از ده سازه کلبه مانند در ابعاد مختلف به وجود آمده است که در کل فاقد تقارن میباشد .حاوی  3 بخش شامل 2 مجموعه 3 تایی و 1 مجموعه 4 تایی می باشد.بدیهی است که این سازه ها طورری طراحی شده اند که در برابر هر رخداد اقلیمی به ویژه طوفانهای گرمسیری تاب آورند و این مقاومت با قرار گرفتن بر روی یک شالوده شناور بتنی تامین می شود.

بزرگترین فضای  این مرکز سالن تئاتر بوده که در این سالن برای جدا کردن بخس ها از دیوارعایق صوتی با روکش چوب تاتاحویا استفاده شده است.

دهکده دوم 3 واحد با اندازه متفاوت دارد که شامل کتابخانه نیز می شود.

دهکده سوم که چند پله بالاتر قرار دارد یک واحد بزرگ و یک واحد کوچک است که واحد بزرگ به عنوان اتاقهای سخنرانی و واحد کوچکتر به عنوان کلاس کودکان استفاده می شود. 

 

همانند 2 بازو که یک بازو به سمت جنوب و به طرف آب آرام ودر نتیجه مطابق آن باد مطلوب و ملایم و در سمت شمالی و در قسمت آب های خروشان باد های غالب را خواهیم داشت.

یک طرف بنا را ساخت و ساز های کوتاه تشکیل می دهد که به نرمی به طرف تالاب پائین می روند .و همچنین طرف دیگر مجموعه را بناهای بلند در برابر بادهای مداوم شرقی تشکیل می دهد ، که نتیجه این اصل استعاره بصری از فرهنگ سنتی قوم کاناک می باشد.

ورودی به سایت از جهت شمال است.پارکینگ ماشین ها بین ورودی و نگهبانی که دسترسی سواره به سایر قسمت ها ی سایت را کنترل می کند قرار دارد.

سپس جاده مسیر بین نگهبانی و مرکز فرهنگی را طی میکند و در این میان یک ایستگاه برای سوار و پیاده شدن مسافرین وجود دارد.جاده مسیر کوتاهی را طی می کند تا به تونل خدمات در زیر مرکز فرهنگی برسد و در انجا تعدادی ساختمان با سقف مسطح در ضلع جنوبی به سمت دریا واقع شده است.این ساختمانها شامل رستوران و مهمان سرا و یک استدیو برای محصلین و هنرمندان می باشد.

در زاویه بین ضلع جنوبی و شبه جزیره هزمینی انحنایی که اطراف آن شیب دار است قرار دارد که یک آمفی تئاتر رو باز می باشد.

از گوشه خارجی سالن تئاتر  از طریق یک جاده یک کیلومتری به باغ مجاور مرداب می رسیم و در نتیحه ی طی این مسیر به جایی خواهیم رسید که با استفاده از سنگ های باستانی مکانی برای انتقال فرهنگ دیرینیان ایجاد شده است.

فضای داخلی:

اشارت صریح به گذشته را می توان در مصالح و روش کار با چوب و انحنا دادن به قطعات یافت و استفاده از تهویه طبیعی که باعث ایجاد معماری پایدار شده است.

تهویه از طریق وارد کردن جریان هوای خنک در بخش فوقانی بنا انجام می شود.صندوقچه ها طوری طراحی شده اند تا بادهایی که تقریبا همیشه از یک جهت می وزند را دریافت کنند و پیوسته دمای داخلی را طوری کاهش دهند که هوای گرم مدام تخلیه شود.

سقفهای خاکستری آلومینیومی اتاقها، این واحد های چوبی را تحت تاثیر قرار می دهند.

استفاده از سقف دو جداره در این منطقه برای عایق بودن در برابر گرمای خارج.

ایجاد فاصله ای در میان صفحات آلومینیومی سقف ها برای عبور جریان هوا و تابش نور خورشید برای روح بخشی به ساختمان.

ورقه های عمودی چوبی داخلی و خارجی و خرپای سقف و بست های فولادی و روکش های چوبی که باعث ایجاد تحرک بصری و پیوستگی با پوشش گیاهی اطراف می شوند.

رگه های چوبی همگی رو به بالا هستند و به تدریج باریک می شوند.گویی این رگه ها آسمان را شانه می زنند و همراه باد به اطراف تعظیم می کنند ،که به دلیل وسعت این رگه ها آنها را به تلسکوپ های رادیویی تشبیه کرده اند.

باز بودن طبقه اول و میزان ادغام ان با طبیعت اطراف که از تمام جهات حتی تا داخل آن آمده است.

نتیجه ی این عمل این است که طبقه اول این ساختمان پر نور و خوش و آب و هوا می باشد.

بنا و سایت اطرافش یاد آور بی زبان بودن فرهنگ این قسمت اقیانوسیه می باشد و گردشگران را به درک بهتری از آن  ترغیب میکند.

در اصل این فرهنگ یک ایدئولوژی تاریخی و مرده نیست بلکه هنوز زنده و پویا می باشد.


 موزه هنر کیمبل ؛ معمار: لوئی کان

عصاره اصلی کارهایش:  نور

لوئی کان توانسته نشان دهد که چقدر نیروهای موجود در ریتم و تکرار میتوانند راضی کننده و مطلوب باشند.

موزه :  جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به تابلوهای گالری موزه

جنس نمای خارجی این بنا از بتن میباشد

ورودی این بنا به هیچ عنوان دعوت کننده نمی باشد و در نما گم شده و این یکی از نقوص این موزه به حساب می آید

معمار با کشاندن فضای سبز به نزدیکی نمای خارجی(نمای غربی) و ایجاد حوض آب آرامش خاصی را به این موزه بخشیده است

نور سقفی این بنا در بالاترین قسمت قوسها میباشد

 که شامل صفحه ی آلومینیومی با حفره های ریز روی آن برای تابش ملایم و آرامش بخش نور میباشد.

ایده جالب معمار:  ایجاد نور گیرهای سقفی 

 

معمار با این ایده توانسته بصورت بسیار حرفه ای نور را به زیبایی و بدون هیچ آسیبی به فضای داخلی هدایت کند

این بنا شامل 2 طبقه میباشد که طبقه زیرین بخشهای اداری و طبقه همکف آن شامل گالری ها و بخشهای اصلی موزه میباشد

سیرکولاسیون منحصر به فرد بنا آنرا جذابتر کرده است.

 

 


 

موزه هنر سیاتل ؛ معمار: ونچوری و براون

این موزه در گوشه ای از مرکز شهر همراه به شیب ملایمی خودنمایی میکند.

معمار با ایجاد پله هایی در پیاده روی این مجموعه توانسته از شیب اندک آن به نحو احسن استفاده نماید.

ورودی این مجموعه بسیار زیبا با تغییر رنگ متریال و فرو رفتگی آن تعریف شده.

متریال نمای خارجی موزه بتن همراه با سنگهای قرمز و گرانیت های صورتی در تزئین ورودی و بازشو ها میباشد.

بزرگترین رویداد این بنا راه پله ی باشکوه این بنا با مجسمه های تزئین شده و تابلوهای تاریخی و تزئین سقف با قوسهای نعل اسبی رنگی در سقف میباشد و این نهایت دعوت کنندگی را در بر دارد.

این بنا سیرکولاسیون مناسبی بدلیل دارا بودن سالن های باریک و طویل ندارد. 

 

 


 

موزه هنری وفرهنگی تمپا

این موزه در سال 2011 درUSAتوسط معماری به نامSTANLEY ساخته شده.

با بررسی سایت پلان مشاهده میشود که در جنوب غربی این بنا ابهای ازاد موجود است وشکل سایت پلانی ان مستطیل می باشد که از 3 جهت ازاد ولی از 1جهت رو به بنایی می باشد

همانطورکه درپرسپکتیومشاهده میکنید این بنا ظاهری ساده دارد که از 2 مکعب روی هم تشکیل شده که مکعب پایینی شیشه ای واز داخل به راحتی بیرون که منظره ی بسیار زیبا وارام بخشی دارد مشاهده می شودوشامل طبقه همکف می باشدومکعب بالایی که حجیم تر از مکعب پایینی است مانند سایبانی برایش است که نمایی از نوع کامپوزیت هایی حفره داراست که مقداری از بنا فاصله دارد که زیر ان چراغهایی نصب شده ودر عین سادگیش در روز.شبها منظره ای زیبا داردبخصوص زمانی که نورچراغ ها روی اب میافتد ودر چند جا بالکن هایی دارد که از سادگیش کاسته وشامل طبقات اول ودوم است

از نظرمن یکی از ایرادهای این بنامشخص نبودن در ورودی این بناست یعنی حالت دعوت کنندگی ندارد

محوطه بیرون بنا نیز خوب کار شده که قابل استفاده برای بازدیدکنندگان-کاراموزان-کاربران و...است

از دوراین قسمت بنا(بالکن)بالکن دیده میشود در حالی که محیطیست خالی وبازکه اسمان دیده می شود ودو قسمت بنا که جدا ازهم هستند توسط راهروی به هم وصل شده اند.

وقتی با دقت به این عکس مشاهده می کنیم در طبقه 2 بازشو هایی می بینیمکه علاوه برنور مصنوعی از نور طبیعی نیز استفاده می شودچون بخش اداری وکلاس های اموزشی است ولی طبقه ی اول تنها از نور مصنوعی اسنفاده می شودچون بخش موزه ها وگالری است که نیازی به وجود نور طبیعی نیست

عکسی که در زیر مشاهده می کنید عکسی است از ورودی بناکه درست مقابل ورودی راه پله ای موجود است که طبقات را به هم متصل می کند و مزیتش این است که قابل دسترس است و سقفی بلند و چراغانی داردو دیوارها روکشی براق وسفیدداردودر سمت راست ورودی محل فروش بلیط است و از چپ به دیگر بخش ها راه است

جنس دیوارهای راهروها نیز از جنس دیوارهای بیرونی است

حال می بینید که این دیوار های ساده بی نصب تابلوها چقدر زیبا دیده می شود طوریکه اگر ساده نبود اینگونه زیبا به نظر نمی رسیددر واقع تنها تابلوها جلب توجه می کند

همچنین در قسمت گالری ها هیچگونه دری موجود نیست وقسمت ها به هم مرتبطند


 Evelyn Grace Academy  Zaha Hadid Architects 

استفاده از رنگ کرمی ،قرمز،جهت تنوع و پویایی

استفاده از بتن ،شیشه و سنگ،جهت کیفیت بنا

سبک معماری درون: سنتی

سبک معماری بیرون: مدرن

نورپردازی و حصار بندی ساختمان توسط دو مکعب به اجرا در آمده است.

تقارن و تعادل در این مرکز مشهود می باشد.

 

تحلیلevelyn grace by zaha hadid.-1

 

این بنا یکی از شاخص ترین اثرهای معماری است که اخیرا بهرهبرداری شده است.که از سه ساختمان مجزا که از طریق ورودی های به هم متصل میشوند.ساختمان میانی شامل قسمت های عمومی میشود.

ورودی قسمت اصلی یعنی ساختمان میانی از طریق یک نوار باریک قرمز که بصورت عنصر مجرد در میان رنگ های ملایم استفاده شده است.و این عنصر باعث متمایز شدن ورودی ها میشود و استفاده از درختان در اطراف باعث تعریف مجدد ورودی میشود و استفاده از کنسول و ستون نیز معرف ورودی ست.

.فرهنگسرا مکان ارامش میباشد به همین جهت از رنگ های ملایم بیشتر استفاده شده است و اکثر خطوط منحنی هستند و خطوط شکسته استفاده شده بصورت چفت و بست میباشد که تاکید بیشتری بر اطمینان دارد.و ایوان سالن ها به گونهای تعبیه شده که در طول ساعات مختلف روز هم در سایه و هم در افتاب قرار دارد.

ریسپشن بنا در مکانی تعبیه شده که مشرف به همه ساختمان هاست.طبقه اول شامل گالری ها و موزه و سالن های ورزشی و طبقه دوم بنا شامل و قسمت های اموزشی میباشد و طبقه اخرشامل قسمت های خصوصی و اداری میباشد.به نظر اینجانب تقسیم بندی بنا بصورت عالی در نظر گرفته شده است و ورودی جاذب به درون است ولی بردن قسمت های ورزشی به درون باعث افزایش تردد میشود که ان هم منجربه سر و صدا میشود.

این فرهنگسرا علاوه بر شمول قسمت های اموزشی شامل قسمت های تفریحی نظیر سالن رقص که تفریحی-اموزشی ست.

 

 


 

یکی از تحلیل ها هم که مربوط به فرهنگسرای نیاوران بود توسط گروه دوستان پیام نور کامل آورده شده که بعلت محدودبودن منابع دقیقا تمام مطالب یکی است و برای جلوگیری از تکرار به پست دوستان پیام نور اکتفا می کنیم.

 

در کل سعی کردم تعداد زیادی از عکسها را برای روشن شدن مطالب گفته شده در این پست بذارم و به خاطر مشکل آپلود نتونستم تمام پلان ها رو قرار بدم... 

+ این مطلب روز  جمعه بیست و هفتم اسفند 1389 ساعت  21:7 توسط مونا امیرعطایی  نگاشته شد  |